BEGELEIDING
BEMIDDELING
ADVIES

erkend Bemiddelaar
Integrale Life & Business Coach

Bemiddeling in organisaties

Overal waar mensen samenwerken komen conflicten voor... ook in uw organisatie!

Wanneer u als werkgever geen aandacht geeft aan conflicten kan dit op korte termijn explosief worden en zelfs tot serieuze reputatieschade leiden voor uw organisatie!


Verstoorde arbeidsrelaties kunnen diep ingrijpen! Naast tijd en geld kosten conflicten een hoop negatieve energie, niet zelden hebben ze invloed op de rest van de organisatie. Hoe een werknemer zich voelt op de werkvloer, heeft niet alleen invloed op zijn functioneren, maar ook op zijn gezondheid. Immers, bij langdurig uitvallen van een werknemer is de stap terug naar de organisatie extra moeilijk geworden!


Aandacht voor welzijn op de werkvloer zorgt voor een goede werksfeer en voor een goed gevoel op de werkvloer... wat resulteert in een lager ziekte verzuimcijfer, tevredenheid en productiviteit van alle medewerkers!


Sociale bemiddeling handelt over verschillende vormen van conflicten die voorkomen in/vanuit werk gerelateerde relaties. Deze conflicten kunnen zich voordoen op het niveau van het individu, teams en organisaties. De thema's van deze conflicten zijn divers: ontslag, aanranding/discriminatie (of aldus ervaren), wijziging arbeidsovereenkomst, niet bekomen promotie, wijziging werkuren, verloning, plaats van tewerkstelling, pesten, geweld/agressie... enz.

In België heerst te sterk een cultuur van 'dat lossen wij wel intern op'. Dat klink mooi, maar dit wordt al snel te paternalistisch ingevuld en al te vaak geïntervenieerd vanuit tegenstellingen en macht. Conflicten bemiddelen is niet conflicten toedekken, maar wel partijen bij elkaar brengen om te praten.


Als je een sociaal bemiddelaar aantrekt, geef je aan je medewerkers het signaal dat zij belangrijk zijn!

In 50 tot 70% van de conflicten die bemiddeld worden door een externe bemiddelaar, vinden partijen een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar en werkbaar is.

Prof. Euwema (K.U. Leuven)
HR Magazine

Hoe gaan we te werk?

De rol van een bemiddelaar/vertrouwenspersoon is intern soms moeilijk te combineren met andere functies en vaak is er een te hoge drempel voor de werknemer om de personeelsdienst of de eventuele interne vertrouwenspersoon te contacteren.


Meestal komt ook het aspect vertrouwelijkheid om de hoek kijken, om nog maar te zwijgen over de perceptie van neutraliteit!


De expertise van ademTIJD heeft hierin een grote meerwaarde als onafhankelijke en onpartijdige bemiddelaar om samen de knoop in een conflict te ontwarren door de onderhandelingen tussen partijen te organiseren, begeleiden en te sturen met de bedoeling om samen tot een oplossing te komen.


Een procedure via een externe formele interventie en/of de rechtbank is immers tijdrovend, duur, belastend en zorgt vaak voor onherstelbare schade tussen partijen... mede door het afstandelijke, officiële en soms vijandige karakter van de gehele procedure.


De bemiddelaar daarentegen luistert naar elke partij en probeert door middel van communicatietechnieken de dialoog tussen de partijen te herstellen en terug op gang te brengen. Hij helpt hen vervolgens te onderhandelen en daardoor zelf een oplossing voor hun conflict te vinden waarbij de bemiddelaar zelf geen beslissing(en) oplegt maar het proces enkel vergemakkelijkt (faciliteert).


Bovendien vermijd bemiddeling toekomstige conflicten, partijen zijn immers na een geslaagde bemiddeling veelal in staat om een nieuw meningsverschil op een constructieve manier aan te pakken.

STAP 1:
besprekingen

Tijdens deze gesprekken bespreekt de bemiddelaar de situatie met alle partijen en wordt er gekeken waar de knopen zitten, maw er wordt een agenda opgesteld met alle concrete punten die behandeld moeten worden. Geen enkel punt wordt afhankelijk gemaakt van een ander, zodat ze elk apart besproken worden.


Tijdens het eerste gesprek worden de kern- en werkingsprincipes alsook het verloop van de bemiddeling verduidelijkt. Alsook wordt door alle partijen een 'bemiddelingsprotocol' ondertekend. Hierin worden een aantal duidelijke afspraken en regels opgenomen, waarbij oa. iedereen elkaar respecteert en bovenal de discretie van de bemiddeling zal respecteren.

STAP 2:
onderhandelingen

Tijdens de bemiddelingsgesprekken komen alle thema’s aan bod waarvoor alle partijen een akkoord willen bereiken... samen wordt er informatie uitgewisseld (verhaal) en gezocht naar concrete afspraken tot oplossing(en).


  • wat vinden jullie belangrijk?

  • voor elk ingenomen standpunt, waar hebben jullie nood aan, maw wat zijn jullie belangen (wensen/behoeften)?

  • welke mogelijke oplossingen beantwoorden hieraan (inventaris van alle mogelijke oplossingen) ?

  • wat zijn de implicaties van deze mogelijke oplossingen?

  • bepalen van een oplossing waar iedereen zich kan in vinden en daarom zoveel mogelijk tegemoetkomt aan de belangen (wensen/behoeften) van alle partijen

STAP 3:
overeenkomst

De gemaakte afspraken worden in een (eventuele) overeenkomst (bemiddelingsakkoord) vastgelegd. Een opgemaakte overeenkomst wordt in zijn totaliteit altijd uitgeschreven en nagelezen, om nadien te worden ondertekend door alle partijen.

Onze visie

Het is de visie van ademTIJD, als erkend Bemiddelaar gespecialiseerd in Familiale & Sociale zaken, om in een zo kort mogelijk traject te helpen!

Er wordt gewerkt naar een oplossing die het beste past voor alle partijen... op deze manier is IEDEREEN winnaar!

  • alle gesprekken zijn strikt vertrouwelijk en de privacy wordt volledig gegarandeerd.

  • ademTIJD werkt toekomstgericht, heeft een objectieve en onpartijdige houding en geeft daarom weer RUIMTE daar waar UW ORGANISATIE nood aan heeft!

Meer info?


ademTIJD | Dirk Demolder
Erkend bemiddelaar
Integrale Life & Business Coach

Westkapellestraat 101
8301 Knokke-Heist
Tel 0478/769.141
E-mail info@ademtijd.be

Copyright © 2013・2021
Alle rechten voorbehouden

ademTIJD ® - OndNr. BE0673442987
DisclaimersPrivacy en CookiesVoorwaarden